Utskick
Marknadsföring för företag är minst sagt utmanande. Det finns dessutom många olika sätt att öka kundflödet. Ett sätt att behålla nuvarande kunder och även få nya kunder är att etablera en personlig kontakt. Men hur etablerar man ett personligare band med kunden och vad menas med att göra mejlutskick personliga?
När ditt företag ska skicka ut mejl till nya och befintliga kunder är det givetvis svårt att vara personlig med varenda person. Man kan dock komma en lång bit på vägen med ett enkelt knep:
För att illustrera detta knep, tar vi hjälp av en fiktiv onlinebutik som arbetar med planering av bröllop. De skulle kunna skicka ut mejl till tusentals kunder och ändå lyckas vara personliga. Hur? Genom att ställa rätt sorts frågor.
De kan till exempel skicka ut ett mejl med frågan ”Vad planerar du för?” följt av två klickbara alternativ ”Mitt bröllop” eller ”En vän eller släktings bröllop”. Oavsett om företaget har tusentals kunder ringar de ändå in rätt frågor eftersom det måste vara ett av de två alternativen.
Innan ditt företag drar igång med mejlutskick är det viktigt att först göra en noggrann marknadsanalys av dina kunder. Var bor de? Hur ser deras köpvanor ut och hur gamla är de? Alla frågor som kan tänkas vara relevanta helt enkelt. När du fått svar på det kan du enklare skapa kundprofiler, exempelvis tre olika. När du samlat in din information om dina riktiga kunder kan du sedan placera dem i facken för de kundprofiler du skapat. För varje kundprofil gör du sedan ett mer personligt mejl.
Många företag, även svenska, har även internationella kunder. Detta innebär såklart att kunderna befinner sig i olika tidszoner. Fundera själv på när du helst uppskattar att få ett mejlutskick. Är det klockan 08:00 på morgonen? Eller fokuserar du bättre efter jobbet, runt klockan 18? Ett företag som har kunder i såväl USA som i Europa och som skickar ut samma mejl samtidigt, oavsett vart i världen kunderna befinner sig, riskerar att få väldigt få leads. Ett tips är att utföra A/B-tester och helt enkelt se under vilka tider kunderna helst vill få mejl. Då kan du enkelt skicka ut dina mejlutskick under olika tider, beroende på var kunderna finns.
Det finns mejl och så finns det något som kallas för triggande e-mails. Det kan låta aggressivt men vad det handlar om är beteendestyrda e-mails. Det finns vissa typer av mejl som får människor att reagera. Ett exempel är Facebook som skickar ut påminnelsemejl om du varit inaktiv mer än fem dagar. Den här typen av mejl har visat sig mycket effektiva eftersom personerna som får mejlen ofta agerar, till exempel genom att logga in på Facebook igen. Facebook är bara ett exempel, mejlen utformas utifrån din verksamhet. Det kan handla om mejl som informerar om att nya produkter kommit in i lager, att man rear ut ett gammalt sortiment eller att man nu har chansen att hinna köpa den senaste produkten.
Idag bombarderas de flesta av oss med reklamutskick i mejlinboxen. Detta gör såklart att man inte har särskilt mycket tålamod eller väljer att ens öppna e-mail. Ett sätt att få läsaren att stanna kvar lite längre är att vara personlig. Hur kan ni som företag göra er mer tillgängliga? Potentiella kunder kommer inte få ett ökat intresse av att öppna ett mejl som ser ut att vara skrivet av en robot. Försök vara mer personliga, detta kan bland annat göras genom att prata i termer som ”jag” och ”du” istället för ”vi”.
När det gäller att få in nya leads och kunder är det viktigt att göra hela kundupplevelsen så enkel och tydlig som möjligt. Ett sätt att göra detta på är genom att matcha dina e-mail med landningssidorna. Koppla varje e-mail till en landningssida som följer exakt samma tonalitet i språket, som är utformad i samma stil och som har samma budskap som i mejlet. Då är sannolikheten större att kunden faktiskt går från att läsa ett mejl till att faktiskt fortsätta in på sidan och läsa vidare där.