Marknadsföring
Att skapa strategier för att hitta nya kunder är av största vikt för de mindre- och mellanstora företag som vill växa sig stora. Ofta har man en del av sin budget avsatt till just detta, och för att inte överskrida denna bör man satsa på det som faktiskt funkar. I denna artikel har vi samlat sex tips för den som vill skapa en större kundbas på ett effektivt sätt.
Ett framgångsrikt sätt att värva nya kunder är genom att arbeta med erbjudanden som lockar dem till ens produkter eller tjänster. Dessa kan se ut på flera olika sätt, och utformningen kan gärna vara anpassad till verksamheten. Prenumerationstjänster använder sig ofta av en gratismånad eller reducerad kostnad under en begränsad tid. Detta har visat sig mycket framgångsrikt eftersom det får många tveksamma eller osäkra kunder att våga testa och sedan stanna kvar. Man kan även erbjuda rabatt på produkter vid specifika tider. Om man exempelvis har ett företag som säljer festartiklar och pynt kan man erbjuda nya kunder rabatt i samband med deras födelsedag. Att anpassa sina erbjudanden efter kunderna på detta sätt får dem att känna sig sedda och ökar chansen att de väljer att handla.
Det är även viktigt att hålla kontakten med de kunder man en gång haft men som sedan försvunnit. Ofta är dessa benägna att handla igen bara de blir påminda om att företaget finns. Denna kontakt kan ske på olika sätt. Man kan exempelvis skicka direktreklam eller erbjudanden skräddarsydda för tidigare kunder. Denna kundkontakt är särskilt viktig eftersom dessa individer uppenbarligen är intresserade av företagets tjänster och därför mer benägna att handla.
En smart strategi för mindre företag är att utnyttja word-by-mouth som strategi för att hitta nya kunder. Denna reklam kostar nämligen ingenting och bygger på att ens kunder helt enkelt rekommenderar företaget. Dessutom är tidigare konsumenter mycket trovärdiga källor för nya kunder. Skapa därför erbjudanden för trogna kunder som bygger på att de får rabatt eller bonusar då de refererar nya kunder som handlar. På detta sätt får den tidigare kunden mer incitament att fortsätta handla, och man ökar samtidigt chansen att nya kunder hittar till företaget
Något många glömmer då de vill växa är att uppdatera sina egna kommunikationsvägar och se till att de förmedlar en professionell och enhetlig bild av företaget. Exempelvis bör man se över sin egen hemsida och kontrollera att informationen är uppdaterad och relevant samt att funktionerna är användarvänliga och inbjudande för nya kunder. Det är också viktigt att synas på sociala medier eftersom det är genom sidor som Google Maps och Facebook många tar reda på information om verksamheter. För att öka chansen att man framstår som relevant på nätet kan man be nöjda kunder att lämna en positiv recension om företaget.
För att nå nya kunder räcker det inte bara att ha ett gott rykte, man måste också göra sig synlig. För att lyckas med detta krävs att man tar direktkontakt med de kunder man önskar nå. För att skapa framgångsrika utskick bör man först och främst arbeta med segmentering. Det innebär att man skräddarsyr sina utskick så att de hamnar precis hos de individer som man har störst chans att vara intressant för. När man har ringat in sin målgrupp gäller det att kontakta dem på ett sätt som framstår som attraktiv och samtidigt intressant. Här kommer direktreklamen in. Man skapar utskicken specifikt för den målgruppen de ska nå, och på detta sätt kommer de göra större skillnad. Detta kan jämföras med vanlig reklam där man skickar ut en och samma budskap till en mycket stor målgrupp och hoppas att något ska fastna. Segmenterade direktutskick går direkt dit de gör skillnad och kan därför vara betydligt färre. På detta sätt kan det bli både billigare och mer framgångsrikt att använda sig av direktreklam.
Sist men inte minst bör man titta på sina befintliga kunder då man vill öka sin räckvidd. Vad karaktäriserar ens kundgrupp och vilka gemensamma nämnare finns? Genom att identifiera sådana faktorer kan man göra en mer framgångsrik segmentering och hitta tvillingar till sina befintliga kunder. Tvillingar är individer med egenskaper mycket lika de kunder man redan har, och därför är chansen stor att även de skulle vara intresserade av ens verksamhet. Att rikta sig till tvillingkunder är smart och effektivt både för kunderna och företaget eftersom man i slutändan ofta är intressanta för varandra.