Direktmarknadsföring

Enkelt och snabbt verktyg för direktmarknadsföring – för dig som är mäklare

Daniel Nilsson

Enkelt och snabbt verktyg för direktmarknadsföring – för dig som är mäklare

Direktmarknadsföring är ett viktigt redskap för mäklare och ett sätt att kunna nå ut till rätt typ av målgrupp och personer som är intresserade av ett särskilt objekt. För att lyckas behövs ett smidigt och lättanvänt verktyg som hjälper dig med hela din direktmarknadsföring.
Nu drar bostadsmarknaden igång för detta år – vi berättar här hur vi kan hjälpa dig att kickstarta år 2021.

Från början till slut

Genom Optimal Kommunikations smidiga tjänst för direktmarknadsföring för mäklare slipper du som är mäklare själv lägga tid på att undersöka vem målgruppen är, vilken boendeform de letar efter och liknande. Du behöver inte heller utforma dina fönsterskyltar eller annonser på egen hand. För att locka rätt typ av besökare till visningen är det viktigt att undersöka vem målgruppen är. Det är det första steget i direktmarknadsföring. Därefter är det lättare att veta på vilket sätt själva budskapet ska levereras. Exempelvis genom direktutskick till brevlådan.

Det är även bra att ha direktkontakt med kunderna, något som skapar en personligare och närmare relation. Ett sätt att uppnå detta är genom uppföljning, något som är avgörande för en del konverteringar. Det enda du behöver göra är att bestämma vilken mängd du vill trycka, sedan fixar Optimal Kommunikation resten. Detta inkluderar tryck av utskicken, att skicka iväg dem till rätt adresser och även utföra en uppföljning om så önskas.

Uppföljning – avgörande för en del konverteringar

Oavsett vad det är du vill uppnå med ditt utskick, är en uppföljning ett effektivt sätt att fånga upp en potentiell kund. Efter att utskicket landat i brevlådan hos kunden är det viktigt att följa upp. Har mottagaren behov av din tjänst, men kanske inte kommit till skott att höra av sig? Kanske vill hen ha mer information. Genom Optimal Kommunikations telemarketing-team får du hjälp med effektiv uppföljning. Bland annat kan teamet hjälpa till att boka möten, informera om olika kampanjer eller påminna om en visning eller ett event.

Få prospekt tryckta och skickade på två dagar

Att göra prospekt är enkelt med hjälp av ett urval mallar hos oss. Du kan använda mallar för såväl fönsterskyltar och annonser som för prospekt. När du är nöjd bestämmer du helt enkelt vilket antal du vill skriva ut. Optimal Kommunikation ser då till att trycka alla prospekt och skicka ut dessa inom två dagar, över hela Sverige.

Eftersom vi använder oss av flera stora system som bland annat VITEC, VITEC Express, MSpecs och FASAD kan du enkelt integrera dina objektdata automatiskt. På så vis är det möjligt att skapa utskick och prospekt på ett snabbare och enklare sätt. Kontakta oss gärna om du vill ha mer information om hur det fungerar, annars kan du boka en demo.

Fönsterskyltar och annonser – färdiga mallar för dina mäklartjänster

Fönsterskyltar är en viktig del av direktmarknadsföring för mäklare. Dessa hittar man vanligtvis i fönstret hos mäklarkontoret. Här kan kunder gå förbi, inspireras av olika objekt, se vilket område bostaden ligger i, samt vilka utgångspriser som är satta. Med mallarna och integrationen av dina system behöver du endast skriva in objektnummer, dubbelkolla att allt ser bra ut och beställa det antal du önskar. Vi trycker upp dina annonser och fönsterskyltar och skickar till dig på bara två arbetsdagar.

Kampanj med direktmarknadsföring – tänk på detta

När det kommer till direktmarknadsföring finns det förstås många olika saker att ha i huvudet, bland annat vad själva syftet med kampanjen är. Kanske ligger fokuset på att sälja mer eller att hitta fler och nya kunder? Börja med att bestämma vad syftet för kampanjen är. Nästa steg för en lyckad direktmarknadsföring handlar om att gå in mer i detalj med syftet. Om syftet var att hitta fler nya kunder bör du nu bestämma målet, exempelvis att du vill få minst 100 nya kunder inom ett visst datum.

För att lyckas med direktmarknadsföring är kundanalysen otroligt viktig. Det gäller att veta vem du riktar dig till, samt vad de letar efter. En orsak till att marknadsföringsstrategier misslyckas är att inplanerad budget inte är tillräcklig. Vet du hur stor budget du behöver för att kunna förvänta dig bra resultat? Vill du testa din kampanj gentemot en ny målgrupp? Hör av dig till oss för mer information hur vi kan ge dig en skjuts in i detta år.

Förresten, visste du att Mäklarsamfundet har uppdaterat sina rekommendationer till mäklare med anledning av pågående pandemi. Läs mer om det här.  



Daniel Nilsson

Daniel har startat och utvecklat flera framgångsrika företag och kommer från en entreprenörsfamilj. Hans morfar startade hälsobutik på 50-talet, mamma har startat en BodyShop, hundpensionat och drivit en camping.