


Inkomstnivå / konsumtionskraft
Ägare av fordon (biltyp, antal bilar)
Elbilsägare / elbilsintresse (grön teknik, framtidsfrågor)
Husägare med lån
Köpkraftindex (konsumtionsdata)
Hundägare / djurägare (mycket distinkt grupp i Sverige)
Egenföretagare / småföretagare
Förstagångsväljare (18–24 år, nyregistrerade väljare)
Nya föräldrar (hushåll med spädbarn eller småbarn)
Barnfamiljer (2+ barn, skolålder)
Tomma boet-familjer (barn utflugna, 55+)
Pensionärer / blivande pensionärer (60–70 år)
Singelhushåll i stad (unga vuxna, 25–35 år, hyresrätt)
Par i villaområde (stabila hushåll, ofta engagerade i lokala frågor)
Studenter / nyinflyttade (förändringsbenägna, osäkra väljare)
Boendeform (villa, BRF, hyresrätt, fritidshus, lantbruk, skogsfastighet)
Region / kommun / stadsdel / valdistrikt
Tätort vs landsbygd
Pendlarzoner / storstadsnära områden
Nybyggda områden / nyinflyttade hushåll
Sommarhusområden (fritidshusägare) – Prioriterar (infrastruktur, natur, skatter)
Segmentkombination
Exempel på kommunikationsvinkel
Förstagångsväljare + Hyresrätt + Stad
“Så bygger vi framtidens stad för dig”
Barnfamilj + Villa + Landsbygd
“Trygg skola och fungerande väg till jobbet”
Egenföretagare + Småstad + Hög konsumtionskraft
“Vi gör det enklare att driva företag här”
Fritidshusägare + Kustkommun
“Skydda havet och bevara sommaridyllen”
Hundägare + Lantbruk
“Trygg landsbygd, starka lokala samhällen”








Valdistrikt X. 18 500 hushåll. Två budskap testades vecka 1–2; vinnare skalades vecka 4.
högre svar/fler intresseanmälningar före valspurt.
Exempel på smart direktmarknadsföring

Järfälla kommun anlitar oss för produktion av olika enkätundersökningar som sedan skickas till utvalda målgrupper samt responsmedia.

Helsingborg kommun använder vår tjänst för att marknadsföra olika event, såsom festivaler, stadsteater och andra samhällsinformations-orienterade evenemang.

För denna kund levererar vi adresserade utskick via vårt webbgränssnitt i syfte till att informera invånarna i Stockholms stad om ombyggnation, ( t.ex. ombyggnationen vid Slussen), eventuellt avstängda vägar, fiberprojekt och annan samhällsinformation som behöver kommuniceras ut. Vi använder även vår tjänst i digitala kanaler för att nå ut digitalt.

Vi levererar adresserade utskick till Lunds kommun. Vi skickar ut dessa via vårt webbgränssnitt i syfte att informera invånarna i Lunds kommun om ombyggnationer, nybyggnationer, avstängning av vägar, fiberprojekt och annan nödvändig samhällsinformation. Detta kommuniceras även ut via vår tjänst i digitala kanaler.
