Direktmarknadsföring
Marknadsföring
Utskick
Det kan först verka enkelt att göra ett utskick. Men faktum är att det finns mycket att tänka på. Ett utskick handlar om att bedriva framgångsrik kommunikation. Som bekant är kommunikation i dagens samhälle en konst som få kan bemästra. Vad ska man tänka på när det gäller direktmarknadsföring? Här kommer fyra tips på hur du lyckas med dina utskick.
Det första du bör göra är att ringa in målgruppen. Vem vill ni nå? För att identifiera er målgrupp så delar ni upp er kundbas i grupper baserade på saker som ålder, inkomst, var de bor, hur de bor, om de är singel eller inte, om de redan är engagerade i er produkt eller inte, var de befinner sig i köpcykeln – och så vidare! Sen kombinerar ni dessa variabler på ett sätt som ni bedömer är gynnsamt för att nå fram till den målgrupp ni vill nå – det vill säga de personer som ni hoppas kommer att köpa era produkter. Voila! Nu vet du vem du riktar dig till. Men hur anpassar man sen kommunikationen efter det?
Du vill ju undvika att ditt utskick hamnar i papperskorgen – men hur går det till? Det absolut viktigaste är att ditt utskick är relevant för målgruppen. Att vara relevant lyckas du endast med om du har god kännedom om dina kunder – något som går tillbaka till målgrupp och segmentering som vi talade om i punkten ovan. Du måste anpassa ditt budskap efter din målgrupp. Om du riktar dig till nyblivna pensionärer bör du ha ett annat språk och välja andra bilder än om du riktar dig till nyblivna studenter. Utskick kan ske i flera olika typer av kanaler som till exempel mejl, post, eller SMS så innehållet måste även anpassas efter kanalen. Ett mejlutskick skiljer sig i form och innehåll från till exempel ett kortfattat SMS eller ett utskick hem i brevlådan.
För att nå fram genom det berömda mediebruset måste utskicket sticka ut på något sätt. Det kan man göra på olika sätt, till exempel genom en personlig historia eller genom att servera kunderna exklusivt innehåll. Det kan även vara effektivt att bjuda på kunskap, inspiration eller tips och råd. Det är alltid bra att ha en dialog med kunderna genom att till exempel bjuda in dem att ge feedback. Den som inte utnyttjar en direktkanal till sina kunder för att lära sig mer går miste om något mycket värdefullt inom direktmarknadsföring – kundkännedom. Vårda dina kunder, självklart ska du använda utskicket för att sälja saker till dem, men var bussig och tänk långsiktigt. Om du till exempel gör utskicket via en mejllista som personer har valt att prenumerera på så innebär det att du och kunden har en annan relation än om du gör oadresserade utskick. Allt beror på vad målet med utskicket är. Slutligen, tänk på att allt kommunicerar. Saker som val av färger, papper och typsnitt betyder något för dina kunder. När utskicket är färdigt så är det dags att gå vidare till tryck.
Att trycka något kan verka enkelt men sanningen är att det är en hel vetenskap att skapa en trycksak som ser ut som det är tänkt. Det handlar om saker som papperstyp och kvalité, typsnitt och hur själva trycksaken ska utformas. Vad är egentligen skillnaden mellan en flyer eller en broschyr? Det finns mer att tänka på gällande tryck än man kan tro. Slarva inte med detta, utan överlåt trycket till proffs.
Slösa inte bort allt arbete du har lagt ner på form och innehåll genom att underskatta vikten av logistik. Saker som lagerhantering och posthantering måste fungera. Ta reda på hur distribution sker på bästa sätt eller överlåt det åt de som är mer erfarna på området. Om inte leveranssäkerhet kan garanteras så är ju all tid och energi som lagts på utskicket förgäves. Många gånger kan det vara mycket kostnadseffektivt att låta fullservicebyrå hantera hela processen kring ett utskick – från idé till distribution.