Direktmarknadsföring

Utskick

Större familj på gång? Ett gyllene tillfälle för direktreklam

Redaktionen

Större familj på gång? Ett gyllene tillfälle för direktreklam

Det är inte verktyget direktreklam i sig som är banbrytande – det är sättet det används på. Du som har tillgång till data över när en målgrupp väntar tillökning – grattis! Blivande föräldrar är en målgrupp som är extra mottaglig för direktreklam för tjänster som till exempel försäkringar eller det mest uppenbara – ett större boende.

 

Du som driver en mäklarbyrå har ett gyllene tillfälle framför dig. En viss andel av era kunder väntar tillökning i familjen– och vad betyder det? Jo, att dessa personer med största sannolikhet kommer att vilja sälja sitt boende och leta efter nytt inom överskådlig framtid. Framför dig har du ett gyllene tillfälle för att kommunicera via direktreklam till denna målgrupp.

 

Tajming är allt

När man väntar tillökning så är det naturligt att göra vissa förändringar i livet. Det kan handla om förändringar i levnadsvanor eller att man av naturliga skäl vill flytta till en större bostad. Oavsett vilken produkt eller tjänst du säljer så ska du ta tillvara på detta tillfälle.Tajming är allt när det handlar om direktreklam. Om du har tillgång till såpass värdefull data om din målgrupp som att de väntar tillökning så har du möjlighet att kommunicera vid exakt rätt tillfälle.

 

Föräldrar investerar gärna i sina barn

När ett par väntar barn så är det många saker att tänka på. Det kommer att inhandlas en hel del bebisprodukter av olika slag.Det är uppenbara saker som blöjor, barnvagn, spjälsäng men även en mängd mindre uppenbara produkter och tjänster. Marknaden för bebisprodukter tenderar att vara mer motståndskraftig mot lågkonjunktur än andra marknader – föräldrar vill nästan alltid spendera pengar på sina barn.Att nå denna målgrupp med rätt produkt vid rätt tillfälle är den storaskillnaden mellan att lyckas eller misslyckas.

Optimal Kommunikation Direktreklam direktmarknadsföring utskick till barnfamiljer familj
Plötsligt går man från att vara två till tre och vem vet snart fyra?. Livet ändras med familj och det blir dags för större boende, annan bil och nya vanor.

 

Tajma tidsfönstret och en förändrad syn på livet

De flesta inom direktreklam är överens om att blivande föräldrar spenderar mest under perioden från vecka 13 av graviditeten och fram till 12 veckor efter att bebisen har fötts. Under dessa månader fokuserar föräldrarna på olika typer av produkter och tjänster. När konsumenter blir föräldrar så förändras nämligen behovsanalysen i grunden. Enligt Chris Hulse, fd ordförande för Madison Direct Marketing, en byrå som är specialiserad på livscykelmarknadsföring, så påverkar det nya barnet föräldrarna på ett djupare plan. Föräldrarnas inställning till hur de spenderar sina pengar – även på de mest grundläggande saker som var de bor och vilken typ av hem de bor i, till vilken typ av bil de kör – påverkas i grunden av det nya barnet. Därför är föräldrar som väntar tillökning en perfekt målgrupp för erbjudanden om tillexempel livförsäkring, finansiella tjänster, fastigheter, produkter som förbättrar hemmet, hushållsrengöringsprodukter och bilar. Förstagångsföräldrar är en extra populär målgrupp eftersom de generellt har ett ännu starkare behov efter dessa produkter och tjänster. Summa summarum – om du som mäklare kommunicerar exakt när behovet finns så kommer du med största sannolikhet att få uppdraget. Tajming är allt när det handlar om direktreklam. Du som har tillgång till data om när din målgrupp väntar barn bör inte låta detta gyllene marknadsföringstillfälle gå dig förbi.

 

Låtproffsen sköta utskicket

En av de största fördelarna med direktreklam är att det är ett effektivt sätt att nå fram till en specifik målgrupp om det används på rätt sätt. Historiskt så är den vanligaste typen av direktreklam ett utskick som hamnar i brevlådan men i dagens digitala verklighet så skickas direktreklam via en mängd kanaler som exempelvis SSM eller epost. Oavsett vilken kanal du använder så är det oerhört viktigt att direktreklam görs på rätt sätt. Många människor känner olust inför direktreklam som inte matchar deras behov och detta kan till och med vara kontraproduktivt. Att få ett sms om något som man inte upplever som relevant kan upplevas som ett intrång i privatlivet. Därför är tajming och kännedom om målgruppen A och O annars riskerar du till och med att mottagaren blir negativt inställd till ditt företag och det kommer definitivt inte hjälpa dig i framtiden.

 

Digitalt– men glöm inte mediemixen

En annan faktor att ta hänsyn till är att idag så görs majoriteten av bokningar eller beställningar online. Men trots att det digitala styr världen så menar många framgångsrika marknadsförare att det som kallas mediamix är centralt. En bra mediamix kan exempelvis vara ett marknadsföringsrecept som innehåller 1) en tryckt annons som stärker varumärket, 2) ett prov där kunden får testa produkten, 3) en webbaserad lösning för att lägga den slutgiltiga beställningen. Direktreklam är ett sätt att uppnå denna mediamix.

 

Direktreklam= kostnadseffektivt

Många är medvetna om att direktreklam är ett prisvärt sätt att marknadsföra ett företag. Du som driver ett mindre företag kan själv starta i liten skala genom att göra mejlutskick eller dela ut flygblad. Men om du vill utveckla er kommunikation med kunderna kan du fundera på att ta det steget längre. Med korrekt data om målgrupperna, till exempel när potentiella kunder väntar tillökning, har du möjlighet att tajma direktreklamen perfekt. Adresserad direktreklam till rätt målgrupp kan innebära att blivande föräldrar får budskapet ”sälja mindre och köpa större?” precis när de påbörjat processen att byta boende. Tajming är allt.

Redaktionen

Vi på redaktionen skapar intressanta artiklar som hjälper dig att göra bättre och smartare direktmarknadsföring.