Marknadsföring

Direktmarknadsföring

Direktmarknadsföring i mediamixen – en viktig del av helheten

Redaktionen

Direktmarknadsföring i mediamixen – en viktig del av helheten

Varför direktmarknadsföring ska vara en del av din mediamix

I dagens medieklimat är det ett måste att kombinera analoga kanaler med digitala för att få optimalt resultat. Direktmarknadsföring glöms ofta bort, trots att det ger snabba resultat eftersom det i princip går ut på att mottagaren direkt ska agera på ditt budskap. Rätt använt är direktmarknadsföring säkert och effektivt. Det kan användas i alla kanaler men några populära kanaler är adresserad eller oadresserad direktreklam, telemarketing, e-postutskick, internetannonsering, sms eller mms och sökordsmarknadsföring. 

Direktmarknadsföring = mätbara resultat på individnivå

I dagens digitala tidsålder försvinner stora investeringar inom varumärkesbyggande p.g.a. problem med mätbarhet, transparens och i algoritmer på Facebook. Direktmarknadsföring är marknadsföring som ger resultat brukar det heta. Det är helt enkelt marknadsföring där du tar kontakt med kunder eller potentiella kunder direkt via kanaler som till exempel e-post, nyhetsbrev, sociala medier, SMS eller via ett gammalt hederligt utskick i brevlådan. Meningen är att mottagaren ska agera, ofta konsumera, som en direkt konsekvens av utskicket. Det är alltså en reklamaktivitet som direkt ska leda till ökad försäljning och ofta även skapa långsiktiga kundrelationer. Att skapa avslut på detta sätt är en alldeles särskild konst. Det handlar till stor del om att servera kunden ett oemotståndligt erbjudande. 

Nytt är inte alltid bäst

Annonsörer tänker ofta att ”vi testar något nytt” och detta är såklart en bra inställning i många fall eftersom många sitter fast i gamla hjulspår. Men allt som är nytt är inte automatiskt bra. Det viktiga är mixen – den så kallade mediemixen. Allt kan inte vara digitalt, utan en mediamix måste finnas för att nå optimalt resultat. Ett vanligt misstag när man vill ”tänka nytt” är att man börjar i fel ände. Många börjar med att titta på coola digitala kanaler och tekniska lösningar och glömmer bort vad det är man ska kommunicera. Först kommer frågan om vad ni ska kommunicera. Sen kommer frågan om hur ni bäst når fram.

Allt hänger ihop – få till mediamixen

Direktmarknadsföring behövs i mediamixen av flera anledningar. Mycket marknadsföring handlar om att bygga varumärke, något som även direktmarknadsföring bidrar till. En av de främsta anledningarna till att använda direktmarknadsföring är att ni kan mäta och kartlägga målgruppen och få större kännedom om kundernas beteende. När ni mäter era resultat så kommer ni att få ovärderlig kunskap om kunderna och deras köpbeteende. Många menar att man ska satsa digitalt eftersom de flesta googlar innan de köper något, men faktum är att många köp sker rutinbaserat vilket betyder att varumärket behöver vara top of mind hos konsumenten. Kort och gott – att bygga ett varumärke görs i alla medier och även direktmarknadsföring är viktig i mediamixen. Det centrala är att mediekanaler bör ses som en helhet där allt hänger ihop.

Sälj inte hönsgödsel till en lägenhetsinnehavare

För att nå optimalt resultat så måste man alltså använda sig av flera kanaler. I vissa fall är direktreklam det bästa sättet att nå fram. Många förknippar direktmarknadsföring med direktreklam i brevlådan. Att skicka adresserad direktreklam hem till folk kan tyckas uråldrigt, men faktum är att det ibland är helt rätt. Idag kan man betrakta brevlådan som en mycket exklusiv kanal. Men du vill absolut inte att ditt utskick ska hamna fel. Att skicka direktreklam för hönsgödsel till en lägenhetsinnehavare kommer kanske inte att ge så bra resultat, tvärtom kan det få negativ effekt eftersom det kan skapa irritation hos lägenhetsinnehavaren. Men om en rabattkod för hönsgödsel däremot hamnar hos Anna som precis ska till att börja göra fint i rabatterna inför våren så får du troligtvis direkt resultat. För att ditt budskap skall hitta rätt dörr är antagligen ODR, oadresserad direktreklam, inte rätt väg att gå med din direktmarknadsföring. Dessutom är ”ingen reklam tack”-skyltar idag vanligt förekommande, och gör att utskick utan adress inte delas ut i lika stor omfattning som man kanske först tror. Med adresserad direktreklam tillämpas dock inte detta budskap på dörren och din direktmarknadsföring delas ut i brevlådan oavsett. 

Testa dig fram och ta hjälp av experter

Det finns inga ”rätt” och en nyckel till framgång när det gäller direktmarknadsföring är att testa sig fram. Genom att använda direktmarknadsföring får ni ovärderlig kännedom om kunderna som ni kan använda i framtida kampanjer för att hitta exakt rätt sätt att nå fram till era målgrupper. Experter inom direktmarknadsföring har redan lärt sig många läxor och kommer att kunna hjälpa er att nå era mål.

Redaktionen

Vi på redaktionen skapar intressanta artiklar som hjälper dig att göra bättre och smartare direktmarknadsföring.