Direktmarknadsföring

Utskick

Marknadsföring

5 goda råd för din direktreklam – Hur man får sin direktreklam att nå fram till kunden

Redaktionen

5 goda råd för din direktreklam – Hur man får sin direktreklam att nå fram till kunden

Hur du når fram till kunden med din direktreklam

Kommunikation är ett område som kan liknas vid raketforskning och vi sjunker allt djupare in i den digitala eran. Konsumenter utsätts för hundratals budskap dagligen – något som den mänskliga hjärnan omöjligt kan ta in. För att ert budskap ska träffa rätt och faktiskt nå fram till mottagaren är det många faktorer som skall träffa rätt. Här kommer några av de viktigaste.

1. Segmentering är A och O

Segmentering handlar om att ta reda på vem du riktar dig till. Alla människor är självfallet inte intresserade av alla produkter eller erbjudanden. Det är vanligt att många slarvar med segmenteringen men detta är A och O när du ska skicka ut direktreklam. En grundregel när det gäller all kommunikation är att du inte bör rikta dig till alla. Då når du nämligen ingen. Om ni har fokus på rätt kundsegment så kommer er direktreklam att bli mer effektiv. Det viktigaste när ni identifierar kriterier för er segmentering är att ni väljer kriterier som är relevanta för er produkt. Om ni har ett erbjudande om blomjord så är troligtvis andra kriterier relevanta än om ni vill skicka ut ett erbjudande om multiverktyg. Några exempel på kriterier som många använder för att dela upp kundbasen är geografi (region, storstad eller landsbygd etc.), demografi (kön, ålder, antal barn etc.) eller köp- och användarbeteenden. När ni identifierat er målgrupp är det dags att avgöra vilken typ av direktreklam som bäst når fram till dem.

Olika typer av direktreklam

När det talas om direktreklam så kan det finnas stora skillnader beroende på vilken typ man syftar på. Det finns nämligen tre olika sorter:

De olika benämningarna förklarar sig själva. För att nå fram till sin segmenterade målgrupp används adressregister för att kunna trycka direktreklamens utskick med respektive personliga adress.

2. Vad vill ni uppnå med direktreklamen

Det är viktigt att veta vad ni vill uppnå med er direktreklam. Mycket reklam syftar till att stärka varumärket. Ett annat mål med utskicket kan vara att påverka kundernas attityd till er produkt eller till varumärket. Ofta syftar direktreklam till att kunden direkt ska köpa något. Ett annat syfte kan vara att förändra er position på marknaden. Kanske vill ni etablera er på nya marknader eller ändra relationen till konkurrenter? Oavsett vad ni vill så är det viktigt att veta vad ni vill uppnå med direktreklamen.

3. Utformning av utskicket

Bilder fångar det mänskliga ögat. En bild som talar till målgruppen kommer att fånga deras intresse. Utformningen av utskicket är viktigt. Färgval och typsnitt signalerar vissa saker. Om du skriver med stora röda versaler och avslutar med några utropstecken så kommer du förmodligen att uppfattas som desperat. Om typsnittet är stilrent så uppfattas det på ett annat sätt. Även en så enkel sak som papperskvalitet kommunicerar. Utforma ditt utskick efter din målgrupp. Hur fångar du deras uppmärksamhet?

4. Simplicitetens tre regler

  • Det viktigaste först! Pang på erbjudandet.
  • Föreställ dig en person ur din målgrupp och skriv för hen.
  • Gör det enkelt och tydligt vad ni erbjuder. Skriv korta meningar och använd ett kort och koncist språk. Använd enkla ord och undvik tekniska termer. Ta bort adjektiv och onödiga ord. Dela upp längre texter i stycken. Använd gärna grafik för att göra ditt budskap tydligare.

5. Komplettera med en bra media-mix

Inom konsumentbeteende finns en hel vetenskap om hur reklam skapar omedvetna inlärningsprocesser i konsumentens hjärna. Om du har exponerats för företagets logga ”X” antal gånger så kommer du att känna igen dess färg och form och det leder till att du känner ett visst förtroende för just det varumärket. Denna process sker undermedvetet och du behöver inte ens ha reflekterat kring varumärket tidigare. Detta är något som i slutändan påverkar ditt köpbeslut. Därför är det bra att kombinera direktreklamen med annan media. En mediamix innebär att du kommunicerar via olika mediekanaler. Trots att din direktreklam slår huvudet på spiken på samtliga av ovanstående punkter så kommer resultaten att bli mer långsiktiga om ni samtidigt kommunicerar via exempelvis digitala kanaler. Att hitta rätt strategi kan ta tid och det är just därför de flesta företag tar hjälp av kommunikationsbyråer.

Redaktionen

Vi på redaktionen skapar intressanta artiklar som hjälper dig att göra bättre och smartare direktmarknadsföring.