Direktmarknadsföring
Utskick
Marknadsföring
Kommunikation är ett område som kan liknas vid raketforskning och vi sjunker allt djupare in i den digitala eran. Konsumenter utsätts för hundratals budskap dagligen – något som den mänskliga hjärnan omöjligt kan ta in. För att ert budskap ska träffa rätt och faktiskt nå fram till mottagaren är det många faktorer som skall träffa rätt. Här kommer några av de viktigaste.
Segmentering handlar om att ta reda på vem du riktar dig till. Alla människor är självfallet inte intresserade av alla produkter eller erbjudanden. Det är vanligt att många slarvar med segmenteringen men detta är A och O när du ska skicka ut direktreklam. En grundregel när det gäller all kommunikation är att du inte bör rikta dig till alla. Då når du nämligen ingen. Om ni har fokus på rätt kundsegment så kommer er direktreklam att bli mer effektiv. Det viktigaste när ni identifierar kriterier för er segmentering är att ni väljer kriterier som är relevanta för er produkt. Om ni har ett erbjudande om blomjord så är troligtvis andra kriterier relevanta än om ni vill skicka ut ett erbjudande om multiverktyg. Några exempel på kriterier som många använder för att dela upp kundbasen är geografi (region, storstad eller landsbygd etc.), demografi (kön, ålder, antal barn etc.) eller köp- och användarbeteenden. När ni identifierat er målgrupp är det dags att avgöra vilken typ av direktreklam som bäst når fram till dem.
Olika typer av direktreklam
När det talas om direktreklam så kan det finnas stora skillnader beroende på vilken typ man syftar på. Det finns nämligen tre olika sorter:
De olika benämningarna förklarar sig själva. För att nå fram till sin segmenterade målgrupp används adressregister för att kunna trycka direktreklamens utskick med respektive personliga adress.
Det är viktigt att veta vad ni vill uppnå med er direktreklam. Mycket reklam syftar till att stärka varumärket. Ett annat mål med utskicket kan vara att påverka kundernas attityd till er produkt eller till varumärket. Ofta syftar direktreklam till att kunden direkt ska köpa något. Ett annat syfte kan vara att förändra er position på marknaden. Kanske vill ni etablera er på nya marknader eller ändra relationen till konkurrenter? Oavsett vad ni vill så är det viktigt att veta vad ni vill uppnå med direktreklamen.
Bilder fångar det mänskliga ögat. En bild som talar till målgruppen kommer att fånga deras intresse. Utformningen av utskicket är viktigt. Färgval och typsnitt signalerar vissa saker. Om du skriver med stora röda versaler och avslutar med några utropstecken så kommer du förmodligen att uppfattas som desperat. Om typsnittet är stilrent så uppfattas det på ett annat sätt. Även en så enkel sak som papperskvalitet kommunicerar. Utforma ditt utskick efter din målgrupp. Hur fångar du deras uppmärksamhet?
Inom konsumentbeteende finns en hel vetenskap om hur reklam skapar omedvetna inlärningsprocesser i konsumentens hjärna. Om du har exponerats för företagets logga ”X” antal gånger så kommer du att känna igen dess färg och form och det leder till att du känner ett visst förtroende för just det varumärket. Denna process sker undermedvetet och du behöver inte ens ha reflekterat kring varumärket tidigare. Detta är något som i slutändan påverkar ditt köpbeslut. Därför är det bra att kombinera direktreklamen med annan media. En mediamix innebär att du kommunicerar via olika mediekanaler. Trots att din direktreklam slår huvudet på spiken på samtliga av ovanstående punkter så kommer resultaten att bli mer långsiktiga om ni samtidigt kommunicerar via exempelvis digitala kanaler. Att hitta rätt strategi kan ta tid och det är just därför de flesta företag tar hjälp av kommunikationsbyråer.