Utskick

Fånga uppmärksamheten – Så skapar du intresseväckande trycksaker

Daniel Nilsson

Fånga uppmärksamheten – Så skapar du intresseväckande trycksaker

Kanske planeras det inför deltagande på en kommande mässa, med stora möjligheter att nå ut till nya kunder. Kanske gäller det ett nystartat företag med begränsad budget, som önskar fånga uppmärksamheten från sina första köpare. Oavsett vilken marknad man befinner sig på och vad för typ av produkt man vill nå ut med kan olika typer av trycksaker vara ett utmärkt sätt att skapa ett initierande intresse. Det finns mängder av olika trycksaker att välja bland och ännu fler tips på hur man går till väga. Rätt utformning och design kan få just sitt företag att stå ut från mängden.


Trycksaker – ett sätt att marknadsföra sitt varumärke

Utöver pappersprodukter så kan flesta prylarna också användas som trycksak i marknadsföringssyfte, så länge det går att trycka på. De första produkterna man brukar tänka på när man hör ordet trycksak är visitkort och broschyrer – men för mässor och fysiska sammanhang finns det fler alternativ än så. En trycksak kan nämligen vara allt från banderoller och pennor, till skyltar och fönsterdekor. Varumärkets logotyp kan tryckas på kläder och accessoarer, men också på produkter som muggar, reflexer, handdukar och isskrapor. Man kan låta kreativiteten flöda och anpassa sin trycksak till det egna företag och det man tror kommer fånga uppmärksamheten hos sin målgrupp.


Användning sig av trycksaker i marknadsföringssyfte är både roligt, lönsamt och relativt billigt. Förutom i samband med direktutskick till kunders brevlåda, är dessutom ett mycket fördelaktigt sätt att nå ut till människor på exempelvis en mässa eller ett event. Med alternativa produkter är det också en möjlighet att stanna kvar i kundens medvetande genom att man erbjuder en trycksak som kunden kan ta med sig hem.


Tre tips på hur du skapar intresseväckande trycksaker

Att valet av papper på trycksaken har betydelse för upplevelsen är ingen hemlighet. Däremot är det många som missar att det finns ytterligare en mängd finesser man kan arbeta med för att höja intrycket och trigga sinnena! Visste du exempelvis att man kan fånga en förbipasserandes uppmärksamhet genom att använda doft på sin trycksak?
Här kommer tre saker som man bör fundera över när man ska beställa sina första trycksaker!


  1. Val av trycksak

Det första man måste bestämma sig för är givetvis vad för typ av trycksak man ska marknadsföra sig med. Vilken produkt man väljer ska baseras på behov och i vilket sammanhang man ska marknadsföra sig. Ska trycksaken spridas under exempelvis en mässa eller ett event kan det vara smart att fundera över olika kompletterande trycksaker runt den egna montern.

Kanske kan en rollup eller golvdekal fånga det första intresset och leda kunden till just er plats, där ni också erbjuder trycksaker i form av informationsblad och broschyrer. Glöm inte trycksaker som skapar positiva känslor hos kunden, exempelvis att denne får ta med sig en fin tygpåse med företagets logga, eller något mindre som en penna eller pin. Ytterligare ett tips för att framhäva dina produkter på ett event eller en mässa som ni inte själva anordnar är att ta med egen belysning. Inte sällan är standardbelysningen i större lokaler inte optimal och du vill ju vara säker på att dina trycksaker fångar den uppmärksamhet de förtjänar!


  1. Struktur och format

I nästkommande steg ska man ta ställning till trycksakens utformning. Hur ska den se ut och kännas och vilket upplägg ska den ha? Här handlar det om sådant som val av papper eller underlag, om det ska tillföras någon form av prägling som får materialet att lyfta och ifall det ska vara laminerat eller inte. Storlek är ytterligare en faktor att ta ställning till, vill man att ens roll-up ska ta över hela rummet eller räcker det med en mindre skylt framme på ens monter?


  1. Layout

Den grafiska formgivningen av ens trycksak är avgörande för vilken information som når kunden, samt vilken känsla man vill att denne ska känna i relation till varumärket. Lägg därför lite extra vikt vid layouten och om kompetensen saknas i det egna företaget kan det vara en god idé att ta hjälp av en expert! Anpassa upplägget på layouten till varumärkets image och målgruppen du vill nå ut till.


Här får du tips på 5 principer du kan använda dig av för att lyckas med din grafiska design!



Daniel Nilsson

Daniel har startat och utvecklat flera framgångsrika företag och kommer från en entreprenörsfamilj. Hans morfar startade hälsobutik på 50-talet, mamma har startat en BodyShop, hundpensionat och drivit en camping.