Marknadsföring

Programmatisk annonsering – optimera dina digitala kampanjer

Daniel Nilsson

Programmatisk annonsering – optimera dina digitala kampanjer

Det finns en rad av annonseringsmekanismer och metoder ute på marknaden. Annonsering är en viktig komponent för företag att nå ut till kunder och det kan vara svårt att välja vilken typ av annonsering du vill använda för ditt företag. Programmatisk annonsering använder annonseringsteknik för att sälja och köpa annonser digitalt. Den här typen av annonsering visar annonser för olika målgrupper genom automatiserade steg. Detta sker direkt och tar inte ens en sekund. Metoden är därför kostnadseffektiv då annonseringen ger dig mycket för pengarna. Det är också en snabb metod som gör att du kan fokusera på annat än dina annonser.
De olika typerna av programmatisk annonsering är exempelvis öppna marknadsplatser och “preffered deals”. I dessa annonseringstyper används olika metoder för att maximera just din räckvidd.  

Annonseringen är automatiserad inom olika parametrar bestämda av annonsören för att digitalt köpa annons lager från bland annat sociala medier, appar, videor och webben. För att leverera effektiva annonser till de relevanta målgrupperna används maskininlärningsalgoritmer och automatiserade arbetsflöden. Målgrupperna kan definieras genom deras inköpsmönster. En konsuments inköpsmönster kan läsas av med hjälp av spårning på hur personen i fråga rör sig mellan olika hemsidor och vilka produkter och kanaler personen konsumerar, till exempel genom cookies.

Olika typer av programmatisk annonsering och vad de innebär

Det finns fyra olika typer av programmatisk annonsering.

  • Öppna marknadsplatser
  • Privata marknadsplatser
  • Preferred deals
  • Programmatisk garanti

Öppna marknadsplatser

Öppna marknadsplatser går även under begreppet “RTB” och där läggs bud för visningar och annonsutrymme. Detta i kontrast till privata marknadsplatser där endast inbjudna aktörer kan lägga bud. Annonsörer kan här placera annonser när de fått olika placeringsalternativ från utgivare.

Preferred deals

Preferred deals innebär att mer föredragna erbjudanden får en placering med högre prioritet. Detta är ett slags samarbete mellan utgivare och annonssäljare.

Programmatisk garanti

En programmatisk garanti garanterar ett specifikt antal visningar för annonseringen. Detta bestäms manuellt utan budgivning.

  • Programmatiska annons- och medieköp, en kostnadseffektiv metod som minskar onödiga annonsvisningar

Programmatiska medieköp använder en automatiserad process för att köpa digitala annonser genom att säkra de mest fördelaktiga placeringarna, tiderna och platserna för en maximerad effektivitet hos en specifik målgrupp. Dessa köp minskar onödiga annonsvisningar genom att bara visa relevanta målgrupper annonser samt minimerar risken för annonsbedrägeri vilket gör metoden kostnadseffektiv.

  • Automatiserad programmatisk plattform och hur du gynnas av den

DSP, eller en automatiserad programmatisk plattform, är en programvara som används av diverse annonsörer. Plattformen underlättar medieinköp från olika utgivare genom annonsnätverk, annonsbyten, direkt integreringar och SSP:er. Den ger också en hjälpande hand till byråer och varumärken för att avgöra till vilket pris och vilka slags visningar som ska köpas. Målgrupperna kan väljas utifrån inköpsmönster, beteende på internet, demografi, med mera.

  • Utbudsplattformer - en underlättande programvara

SSP, eller utbudsplattform är ytterligare en typ av programvara till för utgivare som kan bidra till underlättning för försäljning av visningar genom annonsbyten. Utgivare kopplas samman med flera olika nätverk, programmatiska plattformar och annonsutbyten samtidigt. Detta gör att det blir lättare för leverantörer att sälja visningar till ett större utbud av potentiella köpare samtidigt som en möjlighet ges för leverantörer att själva bestämma budintervaller och därmed öka sina intäkter.

Så kan du använda programmatisk annonsering – och så mycket kostar det

CPM

Kostnaden för programmatisk annonsering varierar och baseras generellt på CPM. CPM syftar på kostnad per tusen visningar. Priset är baserat på vem du vill nå, vilka resurser du har, vilken budget du har och hur lång tid du vill att reklamkampanjen ska pågå. Genom att justera dessa faktorer kan priset på kampanjen variera.

Om du till exempel håller allt annat konstant, när du når en bred målgrupp, är CPM vanligtvis lägre än när du försöker nå en mer nischad målgrupp. Variabler för inriktning och annonsgrupp påverkar de CPM:er som krävs för att säkra annonsutrymmet.

När målet på din kampanj är fastställd, till exempel att öka försäljningen eller att uppmärksamma en ny produkt, och du har bestämt dig för vilka typer av annonser du vill ha såsom annonser i appar, visningar eller videoannonser och konfigurerat DSP kan du påbörja din annonsering.

Så kan du dra ner på kostnaderna

Det är också i största intresse att komma undan kostnadseffektivt. För att göra det rekommenderas det att du ska fokusera på de olika variablerna i kampanjinställningarna. Detta kan till exempel vara målgruppens storlek och varaktighet. Detta är viktigt då det är hjälpsamt för att avgöra vilken CPM som behövs för att du ska vinna med ditt bud. Här kan också en budget börja etableras för kampanjen tillsammans med en budgivningsstrategi.

Beroende på annonsenheterna och olika medietyper varierar CPM-budnivåerna. Generellt sett så kräver videoannonser högt CPM medan visningsannonsering kräver lågt.

Programmatisk annonsering gör att du kan utvärdera annons- och kampanjeffektiviteten medans en kampanj pågår med hjälp av nyckeltal som totala utgifter, CPC, CTR och konverteringar. Kampanjen kan sedan förbättras baserat på vad siffrorna säger.

Utmaningar med programmatisk annonsering – en långsam inlärningskurva

Några av de eventuella utmaningarna med programmatisk annonsering är en brant inlärningskurva, transparens och kommersialisering. Men trots dessa utmaningar kan företag som inte använder sig av den här typen av annonsering missa fördelar som ansvarsskyldighet, räckvidd, transparens och ökad effektivitet.

Inlärningskurvan som krävs för programmatisk annonsering kan till en början verka för krånglig. Men genom att direkt samarbeta med partners eller byråer kan olika annonsörer lära sig hur annonserna fungerar och ta del av fördelarna.

Fördelarna med programmatisk annonsering- en effektiv metod som låter dig nå ut till dina kunder snabbt

Fördelarna med programmatisk annonsering är många. Utgivarna kan bli mer effektiva, mer transparenta, optimera och mäta i realtid samt få en tydligare marknadsföringsräckvidd. Faktum är att programmatisk annonsering är en snabb metod för att få ut sina annonser till skillnad från andra traditionella metoder. Annonsörer kan placera ut annonser och köpa snabbt genom RTB.

Räckvidden blir större och mer specifik med programmatisk annonsering. Olika målgrupper kan nås baserat på diverse marknadsföringssignaler så såsom deras köpmönster på internet. Om du också vill nå ut till dina nya kunder på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt så är programmatisk annonsering metoden för dig.



För att läsa mer om klassisk segmentering av kunder - läs mer här

Daniel Nilsson

Daniel har startat och utvecklat flera framgångsrika företag och kommer från en entreprenörsfamilj. Hans morfar startade hälsobutik på 50-talet, mamma har startat en BodyShop, hundpensionat och drivit en camping.