Marknadsföring
Alltmer interaktion sker idag över nätet vilket helt revolutionerat företags möjligheter att nå ut till sina kunder. Genom att vara närvarande på olika plattformar kan man nå ut till fler och dessutom bredda sin målgrupp. Dock innebär en ökad närvaro på sociala medier att man måste förstå vilken typ av kommunikation som passar var och när. Man uttrycker sig annorlunda på LinkedIn än på TikTok, och har man inte koll på detta ser kunderna igenom en snabbt. Att ha lite på fötterna vad gäller hur man kommunicerar på de vanligaste plattformarna gör att kommunikationen blir mer framgångsrik. Därför har vi satt ihop en guide gällande de vanligaste plattformarna och deras grundläggande kommunikationsregler.
Facebook är den största sociala medier-plattformen och därför är det mycket viktigt att som företag synas här. Folk använder Facebook på olika sätt, men främst är det till för att hålla kontakt med sina nära och kära. Många använder det också för att få aktuell information om närliggande verksamheter, och kombinationen av nära relationer och information bör utnyttjas för att kunna växa. På Facebook kan man därför ha ett mer avslappnat och relaterbart språk som gör att man knyter nära band till sin kundbas. En annan god idé är att ha en kundtjänst som arbetar genom Facebook och därför snabbt kan besvara frågor eller hjälpa till med småsaker. Den mer personliga och nära relationen som kan upprätthållas till kunder genom att ha en aktiv Facebooksida är grundläggande för företag som vill växa.
De allra flesta använder Twitter för att hålla koll på det senaste och ta del av samhällsdebatter. Eftersom nyheter som publiceras i seriösa tidskrifter måste verifieras och kontrolleras innan publikation kan Twitter många gånger vara snabbare på att ge information till sina användare. För företag kan denna flinka kommunikationsväg vara ett bra sätt att hålla kontakt med kunderna. Genom att vara snabb på bollen och retweeta då någon talar gott om företaget och samtidigt på ett trevligt sätt bemöta kritiska inlägg har man mycket att vinna. Företaget kommer då uppfattas som närvarande och aktivt, vilket kunder uppskattar. Att kommunicera på Twitter innebär att i korta ordalag kunna uttrycka sig proffsigt och tydligt. Man har 280 tecken på sig att få fram sitt budskap, och denna gräns innebär att man behöver vara kreativ.
Instagram hör till de mer visuella plattformarna, och här skrollar användarna snabbt förbi stora mängder content. För att sticka ut behöver man därför hitta smarta sätt att vara spännande och visuellt tilldragande på plattformen. Man kan också använda sig av hashtags för att öka trafiken till sina inlägg. Företag kan använda sig av Instagram på flera sätt, men främst är det effektivt för att informera och påminna kunder om att man finns. Reels och händelser är också ett smart verktyg, där man kan uppdatera med dagsfärsk information. Om man vill marknadsföra en specifik händelse eller kampanj kan man ladda upp den som en story som bara existerar under en kortare tid och på så vis öka engagemanget.
En plattform som seglat upp som en storfavorit bland yngre användare är TikTok. Här kan man posta kortare videos med engagerande innehåll. Precis som med alla sociala medier är det viktigt att följa de oskrivna regler som gäller på TikTok, men särskilt viktigt på plattformar som har en stor andel unga användare. Dessa är särskilt känsliga för innehåll som avviker från reglerna och kan snabbt börja skämta om företag som lägger upp konstigt content. En god idé är att kolla igenom videos som postas på TikTok och analysera vilka som blivit populära och varför. På det sättet kan man hitta ett bra sätt att själv anpassa sitt innehåll till rätt målgrupp och leverera sitt budskap på ett bra sätt.
LinkedIn skiljer sig markant från de andra plattformarna i och med sitt affärsfokus. Medan andra sociala medier fungerar som en kombination av professionell och mer avslappnad kommunikation är LinkedIn helt och hållet en affärsplattform. Man måste därför se till att uttrycka sig professionellt och tydligt för att verka trovärdig och ett alltför avslappnat språk på LinkedIn fungerar inte särskilt bra. Folk använder plattformen för att ta del av det senaste inom sin bransch, eller för att hålla koll på karriärmöjligheter. Det innehåll som publiceras här bör därför vara relevant för dessa ändamål och ska levereras på ett sätt som upplevs som kompetent. På LinkedIn kan man också använda sig av betalannonser för att nå ut till ännu fler.