Direktmarknadsföring

Utskick

Sommarstugesäsongen står för dörren – vilket utbud kan du marknadsföra

Redaktionen

Sommarstugesäsongen står för dörren  – vilket utbud kan du marknadsföra

Direktreklam måste göras med optimal tajming för att få optimal effekt. När fritidshusägare öppnar upp stugan inför sommaren så upptäcks ofta många saker som behöver åtgärdas. Projekt dras igång och motivation är på topp. Nu är det perfekta tillfället för dig som säljer produkter eller tjänster riktade till fritidshusägare att sätta in direkt marknadsföring.

 

När sommarstugesäsongen startar öppnar det upp för stora möjligheter när det gäller direktreklam. Du som äger ett sommarhus vet hur många projekt som ska dras igång på vårkanten. Det är en hel del trädgårdsarbete, gräset ska fixas och nya växter ska planteras. Inför sommaren kanske en del sommarstugeägare vill få igång den där renoveringen som man funderat på eller kanske är det dags för stugan att målas om?

 

Öppna upp sommarstugan

Under påsken så besöker många sin sommarstuga för första gången efter vintern och då kan det vara bra att gå igenom stugan både utvändigt och invändigt. Du som har en stuga bör se till att brandvarnaren funkar som den ska. Du bör även kontrollera så att inga skadedjur tagit sig in, kolla även stängda utrymmen som skafferier och garderober. Många börjar med att vädra och värma upp stugan. Sedan bör el och vattenledningar kontrolleras så att allt är som det ska. Vattenledningar kan frysa om huset inte haft underhållsvärme under vinterhalvåret, detta är en vanlig orsak till vattenskador.

 

Kontrollera sommarstugan utvändigt

När det gäller utsidan så är det en bra idé att kolla taket. Alla tegelpannor ska vara hela och ligga där de ska. En annan sak som sommarstugeägare bör kontrollera är stuprännorna. Dessa bör även rensas från löv och annat som kan ha samlats där under vintern. Skorstenen bör kollas så att ingen har byggt bo där eller fastat. Det kan också vara en god idé att se över dina fönster. Fönster behöver kittas och målas med jämna mellanrum. Fasaden bör vara fri från skräp och om det är en träfasad ska inte växter växa intill fasaden eftersom en sådan fasad behöver luft. Något som många sommarstugeägare missar är att kontrollera så att sommarstugan inte har fått spår av fukt eller mögel. Ju tidigare man upptäcker en fuktskada desto enklare är den att åtgärda. Fuktskador och mögel är ofta mycket komplicerade och kostsamma. Vinden är ett ställe som är viktigt att kontrollera så att det inte finns fukt och mögel där uppe.

 

Utmärkt tillfälle för direktreklam

När stugan är kontrollerad så har de flesta fritidshusägare upptäckt några saker som måste åtgärdas. Detta är ett utmärkt tillfälle att erbjuda fritidshusägare de produkter som de behöver för sina projekt. Du som har adresslistor över ägare till fritidshus bör ta tillfället i akt att nå fram till potentiella kunder vid exakt rätt tillfälle. Våren är den tid då de flesta fritidshusägare är som mest motiverade att dra gång projekt, oavsett om det gäller nyplanteringar av rabatter eller renovering av samtliga fönster. När motivationen är som högst så är också konsumenterna som mest köpvilliga. Du som erbjuder produkter som kan användas vid renovering av fritidshus eller trädgårdsarbete bör inte låta denna chans gå dig förbi. Rikta in din marknadsföring där den fungerar mest effektivt. Om du gör direktutskick till fritidshusägare så kan du räkna med resultat.

 

För mäklare

I inledningen av sommarstugesäsongen så är även marknaden för att sälja och köpa fritidshus som störst. Du som är mäklare kan träffa exakt rätt målgrupp med optimal tajming om du har tillgång till adresslistor med ägare över fritidshus i din region. Genom att göra ett direktutskick kan du räkna med att få ett gäng nya kunder.

 

Byggvaruhandeln

Du som säljer produkter som kan användas vid renovering eller upprustning av fritidshus bör inte låta detta tillfälle gå dig förbi. Att nå potentiella kunder precis när de upptäckt ett problem i fritidshuset eller när motivationen är på topp är hela skillnaden för att lyckas sälja dina produkter. Du som erbjuder avfuktare eller andra produkter relaterade till fuktskador eller mögel kan till exempel passa på att göra ett utskick där du informerar om hur man kan kontrollera att sommarstugan inte blivit skadad under vintern samtidigt som du erbjuder era tjänster.

 

Trädgårdsprodukter

En stor marknad inom fritidshus är trädgårdsprodukter. Under våren så är det mycket som ska göras. Kanske ska en ny gräsmatta läggas eller nya planteringar? Du som säljer tjänster eller produkter som relaterar till detta område har ett utmärkt tillfälle för direktmarknadsföring framför dig. Nå dina kunder med ditt erbjudande exakt när de behöver det.

 



Redaktionen

Vi på redaktionen skapar intressanta artiklar som hjälper dig att göra bättre och smartare direktmarknadsföring.