Marknadsföring

5 olika sätt som mäklare använder sig av Optimal Kommunikation

Daniel Nilsson

5 olika sätt som mäklare använder sig av Optimal Kommunikation

Tack vare programvaror som integrerar diverse system kan Optimal Kommunikation hjälpa mäklare med flera aspekter av sin dagliga verksamhet. Detta inkluderar bland annat hela marknadsföringsprocessen – exempelvis att definiera målgrupp, undersöka deras behov, bestämma marknadsföringskanaler, utforma budskap samt följa upp med potentiella nya kunder efter en marknadsföringskampanj.



1. Superexakt direktmarknadsföring


Kundanalys är extremt viktig för att lyckas med direktmarknadsföring. Optimal Kommunikation hjälper mäklare att nå den exakta målgruppen, för att på så sätt dels öka chansen för att se resultat av marknadsföringen och dels minska kostnaden, eftersom man fokuserar sig på en mindre målgrupp, men en som man vet kan vara intresserad. För mäklare är direktutskick ett sätt att använda sig av personuppgifter och adresser för den tilltänkta målgruppen, vilket gör det möjligt att rikta sin marknadsföring direkt till potentiella kunder och därmed öka chansen att få önskat resultat.

Många mäklare som är kunder hos Optimal Kommunikation använder sig av Sveriges mest avancerade DM-databas. Det hjälper dem att hitta och nå nya kunder på ett mycket målinriktat sätt, fokuserat på potentiella kunder. Med smarta databaser kan man på så sätt få fram kontaktinformation för den grupp man verkligen vill nå. Man kan även ta fram telefonnummer, för att följa upp ett utskick med telefonsamtal.

2. Integration med CRM

Optimal Kommunikation använder flera stora system, som bland annat VITEC, VITEC Express, MSpecs och FASAD. Du kan då enkelt integrera dina objektdata automatiskt. Det gör att man på några få minuter även kan skapa layouts för prospekt och tryckmaterial, som annars skulle ta flera timmar att göra.


3. Trycker, sätter på adress, skickar ut


Med hjälp av allt från adressregister och tryck sker utskick på det enklaste sättet möjligt för mäklare som jobbar med Optimal Kommunikation. Optimal Kommunikation tar fram adressen till de som kunderna vill nå ut till, utformar utskicket, trycker, sätter på adress och skickar ut. För större företag kan Optimal Kommunikation, baserat på befintlig databas, hjälpa med potentiella nya kunder, tvillingdata, urval av nuvarande kunder, registertvätt, registervård, samt adressregister. Verktygen kan även hjälpa företag att låta lokalkontor skapa lokala kampanjer. Företaget kan då skapa centrala mallar där de lokala kontoren kan anpassa meddelandet för varje utskick.


4. Gör en fönsterskylt på 1 minut


Fönsterskyltar är en viktig del av direktmarknadsföring för mäklare.

Att göra fönsterskyltar är enkelt med hjälp av mallar och dessa fungerar även för att göra annonser och prospekt. Man bestämmer kvantiteten som behövs och sen tar Optimal Kommunikation hand om resten. Sedan levereras de färdiga produkterna till mäklarbyrån på två arbetsdagar över hela Sverige.

5. Telemarketing


Det är bra att ha direktkontakt med kunderna, för att skapa en mer personlig och nära kontakt. Detta hjälper i sin tur hjälper till att skapa nya och trogna kunder. Uppföljning efter direktreklamkampanjer är avgörande för att uppnå just detta. Optimal Kommunikations telemarketing-team kan ta hand om uppföljning med kunder efter ett utskick. De kan boka möten, berätta om kampanjer eller påminna om en visning eller ett event.



Daniel Nilsson

Daniel har startat och utvecklat flera framgångsrika företag och kommer från en entreprenörsfamilj. Hans morfar startade hälsobutik på 50-talet, mamma har startat en BodyShop, hundpensionat och drivit en camping.