Marknadsföring

Vad är e-postmarknadsföring? – En introduktion till digital marknadsföring som faktiskt fungerar

Daniel Nilsson

Vad är e-postmarknadsföring? – En introduktion till digital marknadsföring som faktiskt fungerar

E-postmarknadsföring är en marknadsföringsstrategi som utgör en direktkontakt mellan företag och de kunder som finns på deras kontaktlista. Denna marknadsföring går ut på att mail skickas till kunderna, och dessa mail kan se ut på en mängd olika sätt. Genom e-postmarknadsföring kan man dela med sig av nyheter, uppdateringar och utförsäljningar. Det är ett av de marknadsföringsverktyg som genererar stort ROI, och därför är det av största vikt för alla företag att implementera en framgångsrik e-postmarknadsföring om man vill vara konkurrenskraftig. I månadens blogginlägg har vi samlat information om några olika typer av e-postmarknadsföring.

Välkomstmail till nya kunder eller användare

Ett välkomstmail är ett mail som en ny kund eller användare får då de ansluter till en tjänst för första gången. Välkomstmail har en hög öppningsfrekvens vilket gör dem till viktiga verktyg för att introducera kunden för företaget och dess tjänster. De bör vara utformade för att skapa en positiv känsla kring varumärket. Välkomstmail ska vara korta, koncisa, väldesignade och ha sitt fokus på det som är viktigt för kunden.

Nyhetsbrev

Ett särskilt starkt verktyg för de företag som vill bygga långvariga relationer till sina kunder är nyhetsbrev. Dessa är ofta neutrala i sin ton, och verkar vanligtvis inte för att sälja en specifik produkt. I stället syftar de till att informera kunder om nyheter och uppdateringar som skett inom företaget eller branschen. Dessa mail bjuder in till en mer personlig relation och bör skickas med jämna mellanrum, exempelvis en gång i månaden.

Mail med info om kampanjer eller rabatter

Eftersom e-postmarknadsföring fungerar så bra för att skapa bra ROI och omvandla intresserade individer till kunder vill man självklart använda det för att boosta sin försäljning. Detta gör man bäst genom mail som informerar kunder om kampanjer, utförsäljningar och rabatter. Dessa mail bör vara informativa och samtidigt visa upp produkten eller tjänsten från sin bästa sida. Det kan man göra genom att inkludera bilder och grafik i mailet, som gör det enkelt för kunden att snabbt förstå och navigera i innehållet. Glöm inte att inkludera en länk till en landningssida. Genom dessa länkar kan man dirigera kunden direkt dit man önskar.

Påminnelsemail

Vissa personer använder en hemsida eller app för att handla, men ångrar köpet precis innan det är genomfört. I vissa fall var det heller aldrig meningen att ett köp skulle genomföras utan kunden ville endast jämföra priser och fortsatt fundera över köpet. Här har påminnelsemail visat goda resultat där kunden en tid efter besöket blir påmind om varan eller tjänsten den tittat på. Påminnelsemail kan också innehålla rabatter eller gratis frakt för att skapa ytterligare incitament för köp. Eftersom personen som besökt sidan varit intresserad av produkten vet man att de är en bra målgrupp att rikta sig mot, och på detta sätt kan man omvandla tveksamma och försiktiga individer till trogna kunder.

Säsongsbaserade mail och mail vid högtider

För att locka kunder till att intressera sig för säsongs- eller högtidsspecifika varor, kan man skapa mailutskick som marknadsför dessa produkter. Det gör att kunderna blir medvetna om existensen av varor de kan vara intresserade av och därför mer benägna att handla. Säsongsbaserade mail kan exempelvis vara att man marknadsför produkter med halloweentema i oktober, badkläder under sommaren och vinterskor då det börjar bli kyligt ute. Man kan även använda dessa mail för att skicka en hälsning till sina kunder. Genom att skicka ut en personlig hälsning där man önskar kunden god jul, glad halloween eller en trevlig semester kan man bygga djupare kontakter och säkerställa en långvarig relation.

Återkopplingsmail

Dessa mail kommer i många former. Exempelvis kan man skicka dem efter att ett köp genomförts för att hjälpa kunden att hålla koll på sina varor eller lämna en recension. Man kan också be om feedback gällande kundens upplevelse och använda denna för att förbättra sin verksamhet och sina framtida mailkampanjer. Återkopplingsmailen är ofta uppskattade av kunderna eftersom de skapar en känsla av att man är hörd och sedd av företaget, vilket kan öka chansen att kunden kommer tillbaka och gör fler köp i framtiden.



Kom igång med e-postmarknadsföring

Att komma igång med sin e-postmarknadsföring behöver inte vara särskilt svårt. Först och främst behöver man ha tillgång till många mailadresser och se till att ens kundsegment blivit tydligt definierat. Båda dessa saker kan man få hjälp med genom att använda sig av ett professionellt segmenteringsverktyg samt genom att köpa mailadresser. Nästa steg är att designa och formulera sina emails och sedan kan man sätta i gång med utskicken!

Daniel Nilsson

Daniel har startat och utvecklat flera framgångsrika företag och kommer från en entreprenörsfamilj. Hans morfar startade hälsobutik på 50-talet, mamma har startat en BodyShop, hundpensionat och drivit en camping.